divendres, 14 d’abril del 2017

L'ÚS DELS COTXES ELÈCTRICS



Perquè avui en dia circulen més cotxes de gasoil o gasolina que elèctrics?



En l'actualitat, els cotxes elèctrics tenen un paper seundai en l'indústria automibilística, mentre que els cotxes que funcionen amb gasoil o gasolina ocupen el primer lloc al podi en les vendes d'automòbils. Molta gent diu que això és degut a que els cotxes elèctrics són un producte nou, i que per tan encara no són un producte molt conegut i amb en el qual la gent no hi confia. També estem informats de les seves desavantatges: tenen poca autonomia, hi han pocs punts de càrrega i són cars, però perquè?


Si mirem enrere en la història dels automòbils, els elèctrics no són gaire més nous que els altres:
  • 1769: creació de vehicles propulsats amb màquina de vapor capaços de transportar passatgers 
  • 1806: es construeixen els primers cotxes propulsats amb motor de combustió interna que cremaven gas
  • Dècada 1880: primers cotxes elèctrics pràctics
  • 1885: es perfeccionen els motors que utilitzaven gasolina o gasoil com a combustible


Fins i tot els cotxes elèctrics van ser populars a finals del s.XIX i principis del s.XX, fins que es van millorar els motors de combustió interna i va aparèixer la producció en massa de cotxes de gasolina més barats (Fordisme).

Més tard, al 1987, van reaparèixer a causa d'un projecte d'un nou model de cotxe elèctric (EV1, produit per l'empresa General Motors). Aquest nou model tenia una autonomia de 145km i a més, era un model atractiu, ja que tenia forma d'esportiu, i arribava a grans velocitats.
Per l'altra banda, les alertes per la contaminació van fer aprobar una llei a Califòrnia que obligava als fabricants a vendre un percentatge de cotxes d'emissió zero.

cotxe EV1
Tot això va fer que els cotxes elèctrics tornessin a tindre popularitat, i moltes marques van començar a plantejar-se el canvi de cotxes de gasolina a elèctrics. De seguida, però, van sorgir grups protestants que volien l'abolició de la llei (despès, va resultar que els protestants estaven contractats per indústries petroleres per boicotejar el cotxe elèctric). Finalment la llei es va flexibilitzar: els fabricants podrien produir segons la demanda.
Desprès de moltes presions per part del protestants, l'empresa General Motors va haver de tancar i poc a poc tots el cotxes es van retirar del mercat (ja que els cotxes eren de lloguer) fins l'any 2004 que es va recollir l'últim. Els EV1 es van destruir tots sense deixar cap exemplar.

Com heu pogut veure els cotxes elèctrics han estat vetats vàries vegades al llarg de la història ja que a un grup de gent amb poder i influència no els interessava aquest tipus de vehicle. Afortunadament també hi ha un àmpli grup de gent disposada a lluitar pel futur dels cotxes elèctris i pel futur del planeta. Actualmet els cotxes elèctrics han tornat a sortir al mercat i amb força, i cada vegada són millors, però, si els cotxes elèctrics no haguessin estat vetats al llarg dels anys, es podrien haver millorat i avui en dia tindrien molta autonomia i un preu com el de qualsevol altre cotxe.


La pregunta que ens hem de fer ara és: Seria possible que avui en dia, aquesta raça de cotxe es tornés a extingir?



Fonts: 
  • http://iesfredericmarti.xtec.cat/docs/recerca1314/L%27evoluci%C3%B3%20del%20cotxe%20el%C3%A8ctric%20al%20llarg%20de%20la%20hist%C3%B2ria%20i%20el%20seu%20futur.pdf
  • https://es.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F
  • https://es.wikipedia.org/wiki/Autom%C3%B3vil_el%C3%A9ctrico#Historia
  • https://www.motorpasion.com/chevrolet/antes-de-tesla-ya-habia-coches-electricos-viaja-en-el-tiempo-gracias-a-esta-prueba-del-gm-ev1 (imatge cotxe EV1)







1 comentari:

  1. Sense dubte, el cotxe elèctric ja no hauria de ser el futur sinó el present del l'automobilisme.
    Tot i així, sóc partidari de que anar a peu (si es pot) és lo millor.

    Jordi Bonilla

    ResponElimina